VEDTÆGTER FOR
SKULDELEV BÅDELAUG AF 1973
SKULDELEV BÅDELAUG
VEDTÆGTER FOR SKULDELEV BÅDELAUG AF 1973
§1.
Foreningens navn er: Skuldelev Bådelaug af 1973.
Foreningens formål er at bevare miljøet omkring Skuldelev havn samt at varetage medlemmernes interesser. Herunder at forestå drift og vedligeholdelse af havneområdet.
Bådelauget kan tilslutte sig Danmarks Motorbåds Union.
§2.
Som medlemmer kan optages alle interesserede, der har fast ejendom, eller fast bo-
pæl (tilmeldt Folkeregistret) i det område der hed Skibby Kommune frem til 31.12.2006.
Aktivt medlemskab opnås ved tildeling af bådplads i havnen.
Passive medlemmer kan søge om bådplads i havnen og derved opnå aktivt medlemskab.
Hvis der i perioder ikke er ledige bådpladser i havnen, oprettes en venteliste hvor
passive medlemmer kan blive skrevet op til en bådplads.
Bådpladserne tildeles i den rækkefølge, de passive medlemmer er skrevet op på ventelisten.
Hvis et passivt medlem ved tildelingen af bådplads og derved aktivt medlemskab ikke er i besiddelse af båd, bortfalder retten til bådpladsen ved udløbet af året. Båd pladsen tildeles herefter den næste i rækken.
Et aktivt medlem, der i 2 kalenderår ikke har båd i vandet, mister det aktive medlemsskab og hermed bådpladsen. Pågældende overgår herefter automatisk som passivt medlem, med mindre udmeldelse er sket.
Øerne Hyldeholm og Peberholm har fortrinsret til jollepladser således at Hyldeholm har mulighed for 2 jollepladser og Peberholm har mulighed for 1 jolleplads.
§3.
Medlemmerne er pligtige til at betale årligt medlemsbidrag til Bådelauget. Bidragets størrelse fastsættes på generalforsamlingen og gælder for 1 år ad gangen. Folkepensionister er kontingentfrie.
Aktive medlemmer er endvidere pligtige til at betale årlig bådpladsleje. Lejen fastsættes ligeledes på generalforsamlingen. Medlemmer der er i mere end 2 måneders restance bliver automatisk udmeldt.
§4.
Et medlem, der opsiger sit medlemskab, kan intet krav gøre på Bådelaugets eventuelle formue.
Udmeldelse kan ske ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen senest 1 måned før d. 31/ l 2.
§5.
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Generalforsamlingen vælger ved simpelt stemmeflertal en dirigent, der afgør alle tvivlspørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde og stemmeafgivningen.
Alle afstemninger sker ved håndsoprækning med mindre bestyrelsen eller 1 medlem forlanger skriftlig afstemning.
Kun restancefrie, aktive medlemmer har stemmeret.
Der kan stemmes ved fuldmagt. Hver person kan kun medbringe 1 fuldmagt.
Hvis et medlem afgår ved døden overgår det aktive medlemskab og dermed bådpladsen automatisk til ægtefælle/ samlever/ medejer, herunder direkte arvinger, hvis de opfylder betingelser i § 2.
Over det på generalforsamlingen passerede føres en protokol, der underskrives af dirigenten og de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer. Referatet er tilgængeligt for medlemmerne.
Passive medlemmer har kun påtaleret.
§6.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i marts måned.
Der indkaldes af bestyrelsen med mindst 3 ugers varsel ved skriftlig meddelelse til hvert medlem samt ved opslag på havnen. Dagsordenen skal indeholde følgende punkter:
- Valg af
- Formandens
- Fremlæggelse af regnskab.
- Fastsættelse af kontingent og
- Indkomne
- Valg § 9).
Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indgivet til bestyrelsen senest 7 dage før generalforsamlingen.
§7.
Ekstraordinær generalforsamling, der indkaldes på samme måde som den ordinære, afholdes så ofte bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 1/3 af de aktive medlemmer , skriftligt til bestyrelsen indgiver motiveret begæring, med tilkendegivelse af dagsorden for generalforsamlingen.
Når sådan begæring er indgivet til bestyrelsen skal generalforsamlingen afholdes inden 6 uger efter begæringens modtagelse.
Hvis ikke mindst ¾ af de medlemmer, der har ønsket generalforsamlingen indkaldt
er til stede, kan dagsordenen nægtes behandlet.
§8.
På en generalforsamling kan beslutning kun tages om forslag, der er optaget på dags-
ordenen og ændringsforslag hertil.
Alle beslutninger afgøres ved simpelt stemmeflertal, med mindre nærværende ved tægter kræver særligt stemmeflertal.
Til vedtagelse om beslutning af ændring af vedtægterne kræves, at mindst 2/3 af de
aktive medlemmer er repræsenteret på generalforsamlingen, og at beslutningen der for vedtages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer.
Er 2/3 af de aktive medlemmer ikke repræsenteret på generalforsamlingen, men for
slaget i øvrigt er vedtaget med 2/3 af de repræsenterede stemmer, indkalder bestyrel sen inden 6 uger til en ny ekstraordinær generalforsamling, på hvilken forslaget kan vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer uden hensyn til, hvor mange aktive med lemmer der er repræsenteret.
§9.
Bestyrelsen består af 7 medlemmer over 18 år.
Generalforsamlingen vælger formand, kasserer og 5 bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen konstituerer næstformanden.
Ligeledes vælges 2 bestyrelsessuppleanter, der afgår hvert år.
Endvidere 1 revisor og 1 revisorsuppleant, der ikke må være medlem af bestyrelsen. Disse afgår hvert år, men kan dog genvælges indtil 2 gange i træk.
Efter fratrædelse kan revisoren ikke genvælges, før efter 1 års forløb.
Formand og 2 bestyrelsesmedlemmer vælges på lige år, mens kasserer og 3 bestyrelsesmedlemmer vælges på ulige år.
Alle hverv er ulønnede.
§10.
Ved generalforsamlingen nedsættes et havneudvalg bestående af 3 medlemmer - nemlig, havnefogeden, 1 repræsentant for fiskerne og 1 repræsentant for havnen. Havneudvalget forestår alt praktisk mht. bådpladser, broer, omlægninger m.v.
§11.
Bådelaugets regnskabsår er 1. januar - 31. december.
Årsregnskabet underskrives af kassereren og forsynes med revisors påtegning.
Kopi af regnskabet skal tilsendes medlemmerne sammen med indkaldelse til generalforsamlingen.
§12.
Alle regnings krav på foreningen skal anvises af formanden til betaling. Foreningens midler indsættes i bank og på giro i foreningens navn. På kontiene kan kun hæves med formandens og kassererens underskrifter i forening.
Den kontante beholdning må ikke overstige et maksimum som fastsættes af bestyrelsen.
§13.
Ophævelse af bådelauget kan kun ske, hvis 2/3 af de aktive medlemmer beslutter det på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger.
Ved ophævelse skal der stilles forslag til anvendelse af bådelaugets formue. Bådelauget kan dog ikke opløses så længe der påhviler gældsforpligtelser.
Ved opløsning af bådelauget overgår administrationen og vedligeholdelsen af havnen til kommunen.
Vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling
den 5. november 2006.
Godkendt på Skibby Kommunes Byrådsmøde
den 20-12-2006